Pozdrav,
danas ćemo se malo zabaviti novim pravilima InfoKup-a ili za one koji ne znaju natjecanja iz informatike kojeg organiziraju AZOO i CARNet.Najnovije i ono što će mnoge učenike razveseliti je mogućnosti više puta prisustvovanja na državnim natjecanjima. Prije se moglo u kategoriji osnove informatike samo jedan put sudjelovati na državnom. Izgleda da su pritužbe učenika 1. i 2. razreda srednje škole da okruglom stolu urodile plodom. Od ostalih pravila nema nekih novosti vezanih uz osnove informatike. Sve je ostalo isto. Natjecanje se odvija u klasičnoj učionici. Učenike treba smjestt tako da nemaju mogućnost komunikacije s ostalim učenicima (po jedan u klupi). Na natjecanju učenici smiju koristt samo kemijsku olovku crne ili plave boje. Uporaba kalkulatora i nit nekih drugih elektroničkih naprava s kalkulatorom nije dozvoljena! Također jedna od novosti, ne baš senzacionalan, ali je vrijedna pohvale je da se ove godine izdao popis lekcije koje se mogu pojaviti na natjecanju.
Popis za srednju školu
2.2. Osnove informatike za srednje škole
2.2.1. Školska razina
Građa računala
● opisati i razlikovati vrste računala i način njihova rada
● imenovati i objasniti svrhu sklopovlja i programskih dijelova računala
● opisati funkcionalne cjeline računala
● opisati ulogu dijelova središnje jedinice
● razlikovati ulogu i osnovna svojstva radnih spremnika (ROM, RAM, cache)
● razlikovati ulogu i osnovna svojstva vanjskih spremnika (tvrdi disk, ostali mediji za pohranu
podataka)
● nabrojati i sažeto prikazati svojstva perifernih jedinica računala
● nabrojati i objasniti osnovne značajke zapisa slike (razlučivost, piksel, boja)
● razlikovati mjerne jedinice za razlučivost kod različitih perifernih uređaja (monitora, skenera,
pisača)
● rabiti i preračunavati jedinice za količinu podataka
Brojevni sustavi
● razlikovati i povezivati brojevne sustave značajne za opis rada računala (binarni, oktalni i hek-
sadekadski)
● izvršiti pretvorbu broja zapisanog u dekadskom brojevnom sustavu u brojeve u ostalim broje-
vnim sustavima i obrnuto
● izvršiti pretvorbu binarnog broja u oktalni i heksadekadski i obrnuto
Prikaz brojeva i znakova u računalu
● prikazati i objasniti način prikaza cijelih brojeva u računalu
Osnove matematičke logike
● razlikovati logičke operatore negacije, konjunkcije, disjunkcije, implikacije i ekvivalencije
● izraditi tablicu istinitosti za jednostavne i složene logičke operacije
● primijeniti teoreme Booleove algebre na pojednostavljivanje složenih logičkih izraza
Nastavni sadržaji i preporučeno znanje na pojedinoj razini natjecanja prema
postojećim kategorijama
9
od 12
Programska podrška računala
● opisati ulogu operacijskoga sustava
● navesti primjere operacijskih sustava
● opisati i primijeniti osnove naredbe operacijskoga sustava (stvaranje, premještanje, kopira-
nje, brisanje, preimenovanje mapa i datoteka, pretraživanje po zadanome ključu, značenje
atributa datoteka i mapa)
● objasniti pojam datoteke i prepoznati tipične vrste datoteka (izvršne, sistemske, tekstualne,
zvučne, slikovne, video, web stranice)
● opisati organizaciju smještaja datoteka u vanjske spremnike: pogone (drive), mape
● protumačiti razloge sažimanja podataka i navesti neke primjere formata sažetoga zapisa
● objasniti razloge redovitoga pohranjivanja podataka i sigurnosnih kopija datoteka
● primijeniti postupke za prilagođavanje postavki računala
● razumjeti pojmove vezane za instaliranje programa (pojam licence, prihvaćanje uvjeta, upisi-
vanje ključa, autorska prava) i objasniti razlike između zaštićenoga i slobodnoga softvera
● uporabiti program za obradbu teksta
● uporabiti program za izradbu prezentacija
● uporabiti program za izradbu proračunskih tablica (primjena standardnih matematičkih ope-
racija i funkcija, apsolutna i relativna adresa)
● vrjednovati, objasniti i kreirati primjereni grafički prikaz podataka
● prosuditi značaj i posljedice štetnih programa te ukazati na važnost primjerene zaštite
Mreže i Internet
● obrazložiti smisao povezivanja računala, opisati i razlikovati vrste računalnih mreža (LAN,
WAN, internet) te objasniti zadaću pojedinih računala u mreži (poslužitelj i korisnik)
● objasniti osnovna načela paketne mrežne komunikacije
● objasniti i razlikovati brzine prijenosa podataka unutar mreže te kvantitativno povezati br-
zinu prijenosa, duljinu trajanja prijenosa i količinu prenesenih podataka
● objasniti ulogu uređaja za povezivanje računala i mreža te načine povezivanja na internet
● objasniti pojmove vezane za računalne mreže i internet: IP adresa, DNS, domena, protokol
● razlikovati i koristiti osnovne usluge interneta i njihove protokole
● objasniti pojmove vezane za WWW (web): web sjedište, web stranica, web preglednik, web
poslužitelj, hiperveza, URL, web tražilica
● protumačiti i primijeniti osnovna načela komunikacije putem elektroničke pošte
● objasniti smisao zaštite privatnosti te autorskih prava sadržaja na internetu
Rješavanje problema programiranjem
● objasniti pojam i osnovna svojstva algoritma
● analizirati algoritme prikazane u pseudojeziku.
● navesti i primijeniti jezike za zapisivanje algoritama (dijagram toka i pseudojezik)
● nabrojati, razlikovati i usporediti vrste programskih jezika
● identificirati faze izradbe programa i razlikovati vrste pogrješaka
● usvojiti i znati razlikovati (protumačiti) pojam i uporabu varijable i konstante
● razlikovati i znati primijeniti jednostavne tipove podataka (cjelobrojne, realne, znakovne, lo-
gičke)
● prepoznati i primijeniti naredbu pridruživanja
● prepoznati i primijeniti aritmetičke, logičke i relacijske operatore i njihove prioritete
● prepoznati i primijeniti definirane standardne funkcije
● modificirati i prestrukturirati matematičke izraze u pseudojezik i obrnuto
● razlikovati i uporabiti unos i ispis podataka
● zaključiti kada i osmisliti kako primijeniti naredbu grananja (jednostruku, višestruku)
Nastavni sadržaji i preporučeno znanje na pojedinoj razini natjecanja prema
postojećim kategorijama
10
od 12
Program za obradu teksta – MS Word
● rabiti sve mogućnosti danog programa
Program za tablične proračune – MS Excel
● rabiti sve mogućnosti danog programa
Program za izradu prezentacija – MS PowerPoint
● rabiti sve mogućnosti danog programa
2.2.2. Županijska i državna razina
Sva znanja potrebna za Školsku razinu natjecanja dopunjena sa:
Građa računala
● navesti i rabiti osnovne mjere za vrjednovanje računala (duljinu registara, brzinu takta proce-
sora, veličinu radnoga i pomoćnih spremnika, brzinu prijenosa preko sabirnica računala, br-
zinu prijenosa kroz komunikacijske kanale).
Brojevni sustavi
● rabiti postupke zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja binarnih, oktalnih i heksadekad-
skih brojeva u računalu
Prikaz brojeva i znakova u računalu
● prikazati i objasniti način prikaza realnih brojeva u računalu (IEEE norma 754)
● prikazati i objasniti način prikaza znakova u računalu
Osnove matematičke logike
● primijeniti konjunktivnu i disjunktivnu normalnu formu i pomoću njih doći do složenog logi-
čkog izraza iz zadane tablice istinitosti
● zakonitosti logičke algebre primijeniti na logičke sklopove
Rješavanje problema programiranjem
● raspoznati i primijeniti naredbe ponavljanja (s provjeravanjem uvjeta, s unaprijed zadanim
brojem ponavljanja, ugniježdene naredbe ponavljanja)
● rabiti brojač
● poznavati i primijeniti standardne algoritme:
za zamjenu sadržaja dviju varijabli
za prebrojavanje prema zadanome kriteriju
za zbrajanje prema zadanome kriteriju
za pretraživanje prema zadanome kriteriju
za izračun srednje vrijednosti brojeva
za traženje najmanjega i najvećega među (učitanim) brojevima
za rad s prirodnim brojevima
Popis za osnovnu školu
Učenici se u ovoj kategoriji susreću sa zadacima koji zahtijevaju znanje stečeno tijekom osnovnoškol-
skog školovanja u predmetu informatika. Dolje navedene teme nisu raspodijeljene po razredima jer se
pretpostavlja da je učenik svladao cijeli program osnovne škole. Ove teme trebaju dati smjernice uče-
nicima tijekom priprema za natjecanja. Poznavanje svih tema nije dovoljno za dobar rezultat na natje-
canju, ali će uvelike pomoći u fokusiranju priprema na određena područja i znanja.
U području Rješavanje problema i programiranje od učenika se očekuje poznavanje rješavanja zadatka
pomoću algoritma i dijagrama toka.
Sadržaji i teme koji će biti obuhvaćeni na školskoj, županijskoj i državnoj razini po područjima:
OSNOVE ICT-a, STROJNA I PROGRAMSKA OPREMA
Bit
Brojevi zapisani četvorkom bitova (težinske vrijednosti, binarni zapis)
Bajt
Prikazivanje znakova nizom bitova jednog bajta (kod, kodiranje)
Pohranjivanje niza znakova u spremnik računala, znakovna datoteka
Spremnici računala
Sustav PC računala, unutarnja građa i razvoj kroz povijest
Sklopovlje računala, operacijski sustav, primjenski programi
Načini smještanja i pristup do datoteka u računalu (mape, datoteke)
Vrste datoteka, dokumenti
Prikaz slike na monitoru i pisaču
Elektronički logički sklopovi i registri
Paralelni i slijedni ulazno-izlazni pristupi računala
Svojstva računala
Logičke izjave, logičke funkcije
MULTIMEDIJI
Osnovni alati programa za crtanje
Rad s dijelovima crteža
Kombiniranje crteža iz dviju datoteka
Pogled na sliku (povećavanje, mapa piksela)
Svojstva crteža, dubina boje
Snimanje audio zapisa
Oblikovanje audiozapisa
Montaža videozapisa
Obrada videozapisa u vremenu
Umetanje datoteka u videozapis
Završna obrada i pohrana videouratka
Pohranjivanje multimedijskih sadržaja, obrada zvuka
Nastavni sadržaji i preporučeno znanje na pojedinoj razini natjecanja prema
postojećim kategorijama
5
od 12
PROGRAMSKI JEZICI - Rješavanje problemskih zadataka algoritamskim pristupom
Osnovne naredbe programskog jezika
Ponavljanje niza naredbi
Uporaba petlje
Ulazne vrijednosti procedura
Odluke u programu
Pojam algoritma
Dijagram toka
Naredbe za ulaz i izlaz podataka
Crtanje kocke i kvadra
Višestruke kornjače
Tipovi podataka: numerički, znakovni, liste
Algoritmi koji koriste različite tipove podataka
Uporaba naredbi za grananje i bezuvjetni skok
Algoritmi s uporabom petlje
Uporaba naredbi za petlju bez logičkog uvjeta
Rekurzija
Grafičke naredbe u programu
Procedure i programske funkcije
Koordinatna grafika
Zadaci o pravilnim mnogokutima
Izrada grafičkog sučelja
Uporaba naredbe za petlju s logičkim uvjetom
Crtanje ravnih linija i pravokutnika
Crtanje kružnice
Potprogrami
Primjena programiranja u matematici, fizici i kemiji
PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA
Dijelovi, uporaba i postavljanje programa za obradu teksta
Oblikovanje teksta
Ispis dokumenta
Zaglavlje, podnožje, stupci
Crtanje programom za obradu teksta, osnovni likovi, grupiranje objekata
PROGRAM ZA RAD S PRORAČUNSKIM TABLICAMA
Izrada i oblikovanje tablica, kretanje u njima, dijelovi tablica
Namještanje visine redova i stupaca, podešavanje veličine
Unos podataka
Položaj i uokvirivanje tablice, razvrstavanje u tablici
Stvaranje radne bilježnice
Unos podataka
Uporaba radne bilježnice
Uređivanje tablice
Formati brojeva u ćelijama tablica
Nizovi podataka
Grafikoni
Nastavni sadržaji i preporučeno znanje na pojedinoj razini natjecanja prema
postojećim kategorijama
6
od 12
Promjena prikaza i ispis radne bilježnice
Funkcije i formule u programu za izradu proračunskih tablica
Grafički elementi
PROGRAM ZA IZRADU PREZENTACIJA
Alat za izradu prezentacija
Oblikovanje prezentacije
Oblikovanje teksta na slajdovima
Umetanje ilustracija
Animacijski učinci
Tekstni okviri, njihovo oblikovanje
Dodatni elementi u prezentaciji (tablice, organizacijski dijagrami, tablični proračuni)
Uređivanje glavnog slajda
Veze između slajdova
Prikazivanje prezentacije
PROGRAM ZA RAD S BAZAMA PODATAKA
Baza podataka
Upisni obrasci i pretraga
MREŽE I INTERNET
Povezivanje računala
Paketni prijenos podataka mrežom
Osnovne usluge interneta
Elektronička pošta
WWW preglednik
Pretraživanje interneta
Web pošta
Sustavno prikupljanje sadržaja s web-a
Vizualni (grafički) HTML uređivači
Poveznice (linkovi)
Elementi stranice
Jezik HTML
Oznake i parametri HTML jezika
Uporaba vizualnog HTML uređivača za izradu osobne web stranice
Izrada web stranice
Tehnike objavljivanja
Struktura interneta
Ostale internet usluge
Davatelj usluga na internetu
Povezivanje na internet
Objavljivanje web mjesta
Pokretni dijelovi stranica (animacije)
Kritički odnos prema internetu
Informatika bi trebala biti jedan od najvažnijih predmeta u osnovnim i srednjim školama. toneri
OdgovoriIzbriši